Nadat je de hoofdvraag hebt geformuleerd en de daarbij behorende deelvragen (indien ze zijn goedgekeurd door je begeleider) dan wordt het tijd om echt te gaan starten met je scriptie. De volgende stap is het kiezen van de onderzoeksmethode om de geformuleerde hoofdvraag met deelvragen te beantwoorden. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Des te beter je hier keuzes in maakt, des te beter en makkelijker zal het uitvoeren van je scriptie uiteindelijk worden. Hieronder daarom een aantal tips die je hierbij helpen.
Welke informatie is er nodig?
De allereerste vraag is welke informatie je precies nodig zult hebben om iedere deelvraag te beantwoorden om uiteindelijk bij de beantwoording van de hoofdvraag te komen. Het kan zijn dat je voor iedere deelvraag andere informatie nodig hebt. In dat geval is er vaak voor iedere deelvraag ook andere informatie nodig om hem te beantwoorden.
Bepaal daarom per deelvraag goed welke informatie je exact moet weten. Schrijf dit uit duidelijk op papier uit. Wanneer je dat voor jezelf eenmaal in kaart hebt gebracht dan kun je starten met het formuleren van de onderzoeksmethoden.
Ga je voor kwantitatief of kwalitatief onderzoek
Nadat je duidelijk hebt achter welke informatie je moet komen dan kun je beginnen met te bepalen of je daar kwalitatief of kwantitatief onderzoek voor nodig hebt. Heb je informatie nodig vanuit de consumentenmarkt om erachter te komen of er belangstelling is in een bepaald product of moet je achter belangrijke en gedetailleerde informatie komen waar je experts voor nodig hebt?
Wanneer je market research gaat doen onder consumenten dan zul je informatie moeten achterhalen dat gebaseerd is op veel data en waar je dus kwantitatief onderzoek voor moet doen. Is het voor de beantwoording van je deelvraag nodig om interviews te houden onder experts in een bepaald vakgebied of misschien bij bedrijven, dan kies je voor kwalitatief onderzoek.
De strategie en tools die je gaat gebruiken
Heb je duidelijk welke manier van onderzoeken je wilt hanteren dan kijk je naar de haalbaarheid en hoe je het gaat uitvoeren. Hoe, hoeveel en onder wie moet je bijvoorbeeld marktonderzoek doen? Of welke experts zul je moeten gaan interviewen? Zodoende kom je er direct achter of de methode die je hebt gekozen ook haalbaar is en of het misschien niet verstandiger is om toch een andere methode kiezen wanneer de gekozen niet haalbaar lijkt.